Toyota er viden kjent for skuddsikker teknologi. Men selv denne produsenten har en legendarisk maskin på samvittigheten som overgår alt annet.

I 1991 trakk Toyota duken av en helt spesiell maskin. 6 sylindre pent plassert i rekke og et slagvolum på 3 liter er noen tørre fakta. Antakelig visste ikke Toyota selv at de hadde konstruert en av bilverdens mest legendariske maskiner: Toyota 2JZ

2JZ´en kom i flere konfigurasjoner, men huskes best i Supra. Da fikk den tilleggsbetegnelsen GTE. Sammen med Hitachi ble det utviklet 2 turboer som økte antall hestekrefter fra 230 til 280. På denne tiden var dette en felles øvre grense for produsentene.

Men dette beistet av en maskin var så overdimensjonert i alle bauer og kanter at den tålte mer. Mye mer!

Ingeniørene visste at de hadde mye å gå på, og motorene som ble levert i Europa og USA leverte 320HK.

Dette skal visstnok også være veldig beskjedent, og det går rykte om at man kan klare å hente rundt 800 HK av motoren. Ikke overraskende har denne maskinen blitt populær i diverse motorsportsammenhenger.

Toyota klarte altså å overgå seg selv tidlig på 1990-tallet.

Legg igjen en kommentar

Trender