Dacia er et ganske ukjent merke i Norge, men har vært en stor suksess i Europa. Vi skal se på modellen som fikk snurr på det hele.

Dacia Logan ble lansert i Romania i 2004 og etter hvert i Vest-Europa året etter. Denne modellen har en ganske spennende historie som vi skal fråtse i.

På 1990-tallet forsøkte Renault å kjøpe Skoda, men ble snodd av Volkswagen som kom dem i forkjøpet.

Blikket ble deretter ble rettet mot Dacia i Romania. Der hadde Renault tross alt hatt et samarbeid siden 1968 da Renault 8 ble produsert under lisens for det Øst-Europeiske markedet.

I 1969 ble den første Dacia 1300 lansert. Dette var en lisensproduserte variant av Renault 12, og dette ble etter hvert den virkelige volum-modellen.

På slutten av 1990-tallet var den franske presidenten Jaques Chiraq og Renault-sjef Louis Schweitzer på reise i Russland. Der ble de overrasket over at Ladaer til €6.000,- solgte langt bedre enn de rimeligste Renault-modellene som kostet €12.000,-

Louis Schweitzer bestemte seg for å gjøre noe med dette, og uttalte: «Da jeg så disse utdaterte bilene, fant jeg det helt uakseptabelt at teknisk framgang ikke skulle gjøre det mulig å konstruere en god bil med en pris på €6.000,-. Senere justerte han ned målet til €5.000,-

Dette ble startskuddet for utviklingen av en helt ny bilmodell med internkode X90 hos Renault. Utviklingsløpet tok 4 år, og stikkordene for utvikling var hele veien lavest mulig kostnad og driftssikkerhet.

For å holde kostnadene nede, forsynet Dacia seg av kjente deler fra hele Renault-sortimentet.

Frontaksel kom fra Renault Clio II, bakakselen fra Renault Modus. Dørhåndtak, ratt, turteller og bremsene bak kom også fra Clio II.

De rundte luftventilene i dashbordet kom fra Dacia Solenza. Knapper og hendler, samt bremsevæskebeholder og ekspansjonstank kom fra Megane II. Askebegeret og gearspaken kom fra Espace.

Sånn kan man grunn finne igjen Renault-biter over hele bilen. Dashbordet ble støpt i ett stykke, kontra fem separate deler som var normalen. Vinduene ble også laget mest mulig rette.

De ytre speilene på hver side var like, slik at delene kunne byttes om hverandre.

Hver eneste del ble konstruert med tanke på lave kostnader og høy driftssikkerhet. I tillegg skulle bilen være enkel å reparere og tåle røffe veiforhold. Dette betyr at bilen ble designet med tanke på lave kostnader i første rekke. Selve utseendet ble et resultat av kostnadsfokus fremfor ønsket om moderne linjer.

Dacia klarte ikke helt å møte prismålet på €5.000,- og bilen ble lansert i 2004 i Romania til €6.280,-. I 2005 ble den lansert med 2 air-bager og ABS-bremser til €7.200,-. Dette førte uansett til at bilen var blant de aller rimeligste nybilene man kunne kjøpe.

Nå er modellen 20 år gammel, og har hjulpet å befeste Dacia som et solid lavprismerke i Europa. Dacia Sandero vil igjen ta plassen som Europas mest solgte bilmodell i 2024.

Historien har vist oss at klassikermarkedet foretrekker rimelige og enkle biler. Førstegenerasjons Dacia Logan kan nå kjøpes i Europa til gode priser.

Legg igjen en kommentar

Trender