Kan et forhold ende før det begynner? Vi skal ikke bli filosofiske her, men Honda titta i bøkene til Nissan og appetitten på en fusjon gikk raskt over.

Dermed står Nissan likte godt plantet i kvikksanden uten å få noen god hjelp. For å prøve å redde situasjonen, har de besluttet å stenge 2 fabrikker i USA (Canton og Smyrna). I tillegg skal 1 av 2 produksjonslinjer i Thailand stenges.

Et tilfelle av at noe faktisk var bedre før: Nissan Altima produsert på anlegget i Canton som er besluttet å legge ned.

Nå er det alvor. Seriøse grep må til raskt for å komme på offensiven igjen.

Sjefen sjøl: Makoto Uchida har en tung bør på sine skuldre. Skuta må rettes opp.

For å sette ting i perspektiv, kan man ta en titt på regnskapene. I regnskapsåret 2023 leverte Nissan nettoinntekter på 320,2 milliarder Yen (23,3 milliarder NOK). I 2024 leverte de magre 5,1 milliarder Yen (372,3 millioner NOK). Det er en solid reduksjon og antakelig har trenden fortsatt i samme retning inn i 2025.

Men denne verden er ikke tom for overraskelser. Taiwanske Foxconn seiler opp på ryktebørsen som mulig ny partner. Det er selskapet som er kjent for å bygge iPhone for Apple.

Hvordan dette ender, blir en av de mer interessante sakene å følge innen bilverden i 2025.

Legg igjen en kommentar

Trender