Det er lett å tenke at oljeskift er en vanskelig oppgave som bør overlates til proffene. Vi hjelper deg å komme over angsten. Det er til og med gøy å kjenne på mestringen!
Vår 1998 Honda CR-V er et veldig greit utgangspunkt. Bilen har såpass høy bakkeklaring at det går fint å åle seg under uten å måtte jekke opp bilen. En god start, der altså.

Med litt forberedelser og en plan for arbeidet, er mye gjort.
Dette bør du tenke på når du skal bytte olje.
1: Finn ut hvilken olje din bil trenger. Se i instruksjonsboka eller google. Du kan også legge inn reg.nummeret på bilen på online-butikker som selger deler og få opp anbefalinger. Det gjorde vi på Autodoc og fikk anbefalt 5W30 som vi valgte.
2: Sjekk mengde olje. Vår Honda skal ha 3,8 liter når olje og oljefilter byttes samtidig.
3: Husk å kjøpe ny pakning til bunnpluggen. Du ønsker ingen oljedrypp på parkeringsplassen.
4: Skaff deg en dunk til å tappe gammel olje. Tips: Stikk innom en bensinstasjon og spør om å få et par tomme spylervæskekanner. Vi skjærte opp ene siden på den ene for å tappe i, og helte over alt i den andre tomme. Enkelt og greit!
5: Oljefiltertang kan være fint for å løsne filteret om det sitter veldig hardt.
6: En trakt er fint til å fylle på ny olje.
Start gjerne med å kjenne på filteret. Det kan sitte ganske godt, men klarer du å løsne det, vet du at du får det av. Vent gjerne med å ta det av, til oljen er tappet.

Skru av lokket til oljepåfylliyng til motoren for god gjennomgang av luft.
Legg til rette et kar eller en tom dunk når du løsner bunnpluggen. Tips: Skru opp bunnpluggen, men hold den inne til du får plassert karet under. Dette krever litt øvelse og kan bli litt sølete, men ta deg tid til å tenke hvor strålen kommer og forbered deg, så går det fint.
Ta ut bunnpluggen og la oljen renne ut. Det tar fort 15-20 minutter å la oljen bare renne. I mellomtiden kan du tørke og rengjøre bunnpluggen godt. Finn fram den nye pakningen og sett den på.

Når det ikke drypper mer olje, kan du skru inn bunnpluggen igjen med ny pakning. Dra til bolten så den sitter godt. Men ikke for mye! Bruk helst momentnøkkel og spesifikasjonen til fabrikanten for å være sikker.
Skru av gammelt filter. Ta fram nytt filter og dypp fingrene dine i ny olje og smør rundt pakningen på filteret. Dette sørger for ekstra god tetning. Noen filtre har merker for hvor hardt du drar til. Følg disse. Om du gjør det mer på feeling: Stram så godt du klarer med hendene. Du ønsker ikke å miste filteret.

Fyll deretter olje på motoren. Vå bil skal ha 3,8 liter med filterbytte. Da vi hadde fylt på ca 3 liter, tok vi en pause på 10 min og peilet. Ny olje hadde rukket å vise seg. Deretter fylte vi på noen «klunker». Motoren var fornøyd med 3,5 liter og peilepinnen markerte fullt. Ikke overfyll! Det skaper for stort trykk og kan ødelegge pakninger osv.
Kjør en tur, la bilen stå 15-20 minutter og sjekk nivået. Etterfyll om nødvendig.
Den lokale miljøstasjonen tar imot gammel olje og filter gratis. Tenk det – det er noe i dette landet som fortsatt ikke koster noe!
På toppen av det hele kan du nyte verdensmesterfølelsen med å ha gjort en fin jobb selv. Det er skikkelig digg!






Legg igjen en kommentar