Noen av gledene med å surfe rundt på nettet er å dumpe over store overraskelser.

Særlig er dette gøy når man tror man har ganske god kontroll på et bilmerkes ulike modeller og varianter opp igjennom historien, for så å bli skikkelig tatt på senga over noe fullstendig ukjent.

Her om dagen sluret jeg på tomgang på nettet og kom borti noe helt uventet.

Har du hørt om Ford B100/B150? Jeg er ikke overrasket om du ikke har vært borti denne modellen, men kan tenke meg at det finnes en og annen blodfan som drømmer om å ha en slik på tunet. Men den store hopen har nok ikke snøring på hva dette er, så derfor trekker jeg gardina til side for en helt spesiell modell. Ja, det var altså Ford F100/F150.

Dette var en modell fra Ford som ble solgt i Mexico fra 1963 til 1974. Det er bare så überkule biler! Tankene går fort i retning av Chevrolet Suburban, da konseptet er ganske likt. Tanken var å bygge en romslig og solid familiebil som enkelt kunne skysse familien inkludert svigermor og noen nabounger i tillegg. For ikke å snakke om bikkja og et lass med bagasje i tillegg.

God plass er to viktige stikkord her, og vi er langt unna Ford Explorer og Excursion som kom mye senere. Forskjellen på B100 og B150 er kraftigere ramme og fjæring og større lastekapasitet.

Looken er bare så ultratøff, med klare, rette linjer – og hvem digger vel ikke hekken med «barn doors»?!

Bilene ble bygget i Mexico basert på rammer til Ford F-serie pick ups. Karosseriene ble levert av 13 ulike leverandører. Opprinnelig var det snakk om kun to dører foran og barn doors bak, men utvalget ble etter hvert større.

Det ble også laget panel vans uten glass i den bakre delen. Disse ble benyttet som firmabiler til all slags type lasteoppdrag.

En ekte arbeidshest, altså – uten fiksfakseri og for mye elektronikk. Stål, glass, gummi og mekanikk. Enkelt. Solid. They don´t make them like that any more.

For å flytte brakka ble Fords 302 CID V8 benyttet, sammen med en 4-trinns manuell kasse, evt automatkasse. Oh… nam, nam – kan det bli bedre?

Det er ikke alt for mange av disse bilene i Mexico nå, og enda sjeldnere er de i USA. Kun noen få er blitt importert nordover grensa.

La oss håpe noen her hjemme får los og importerer en av disse hit!

Legg igjen en kommentar

Trender