Eller er det det?
Mange bilprodusenter har gjort gode og mindre gode forsøk på å puste liv i forlengst utgåtte modeller, lenge etter at den siste modellen forlot samlebåndet.
Noen har garantert gitt etter for publikumspress, andre i et forsøk på å gjenskape en merkevare fra fortiden av økonomiske eller nostalgiske årsaker. Jeg kan trekke frem Mini (som ble lansert ikke lenge etter at den originale gikk av samlebåndet for siste gang), Bobla i form av et par generasjoner med New Beetle, eller Fiat 500. Det finnes garantert flere.
På Parisutstllingen i 2021 viste Renault for første gang at de hadde seriøse tanker om å lansere femmeren i nyslipt utgave og med elektrisk drivlinje. Men mange som så den tenkte nok at så tro til originalen som den ble fremvist i 2021 kom den ikke til å bli.

-Men det er jammen ikke mye som skiller konseptbilen vist i 2021 fra modellen som faktisk ble lansert og attpåtil kåret til «Årets Bil» både i Europa og i Norge i 2024.

Men hva med retro-designet og den røde tråden fra gamle dager? Renault 5 ble født i 1972, omtrent et kvarter etter at oljekrisen var et faktum, som en skikkelig liten og økonomisk bil, men med plass nok til hele familien og endatil litt bagasje.

Denne modellen skulle bli like ikonisk for Renault som Bobla ble for VW et par tiår tidligere. Og sikkert derfor fikk også modellen leve helt frem til 1986 (og i oppgradert versjon helt til 1996), og de av oss som har levd en stund husker jo at den etterhvert dukket opp mer modernisert med bredere og større støtfangere og sideskjørt, litt nye lykter og ikke minst som den ikoniske Renault 5 Turbo.

Fra 1986 og frem til 2025 er det ganske nøyaktig 39 år. 40 om vi runder raust oppover. Mye har skjedd i den perioden og mange elektriske bilmodeller har kommet til. Felles for mange av de er at de har opptrådt nøytrale og uten stor forankring til merke, modell, historikk eller lidenskap. Så kommer altså storsjarmøren rullende inn på gårdsplassen!

Det endelige beviset på at nettopp nostalgi kan fungere bra, gi et godt design med forankring i nettopp historie med klar appell til lidenskap og merkevare. Tre korte år var alt det tok fra ide til unnfangelse, og modellen må kunne sies å være en eneste genistrek.

Her er det utvilsomt mange som har tenkt, og det merkes. Det er mye detaljer på bilen. Såpass mange at jeg tror du vil se noe nytt hver eneste gang du ser på den, om du velger å ta kaffen i godstolen i garasjen foran bilen hver dag. Og alle detaljene har fått lov til å spille sin rolle for å begeistre deg som eier.

Luftinntaket på panseret har fått lov til å bli et 5-tall som fungerer som ladeindikator, venstre frontlykt gir deg gleden av at bilen blunker til deg hver gang du nærmer deg eller går fra bilen, baklyktene er skremmende like de originale, og hele silhuetten av bilen er bare en litt større, men absolutt ikke oppblåst utgave, av «originalen».

Bilen kan sies å både appellere til den som husker femmeren fra for 40 år siden, men også til de som bare kjenner igjen et godt og iøyenfallende bildesign når de ser det.

Denne bilen treffer bredt. Blir jeg glad av den da? Ja, det gjør jeg. Og sammenlignet med mange andre småbiler, og mange større modeller enten de heter Renault eller noe annet, så føles den større enn sine snaue fire meter, er tight, kjører som langt sportsligere biler enn sine 150HK tilsier, kjennes hverken over eller understyrt og sitter latterlig godt på veien når jeg provoserer den litt ekstra og leker med den i svingene.

For meg som har passert 1.86 i høyde så må jeg berømme setene også, med justering av høyde, korsryggstøtte, lårstøtte og støtte for sideflesket.
Dessuten fungerte den upåklagelig på ekte vinterføre over Hemsedalsfjellet til Bergen i snøføyk og glatt underlag.


Kan jeg konkludere med noe? Etter kjørte 200 mil med bilen så må jeg si at her får du en kjempekul bil, med et 52 kWh batteri og 411 km i rekkevidde som enten Techno eller toppmodellen Iconic til omtrent kun 320 000 for sistnevnte. (eks. vinterhjul og leveringskostnader). Velger du modellen basisutgaven med et 40 kWh batteri og 330 km rekkevidde, så kommer du unna med bare 250 000 (eks. vinterhjul og leveringskostnader).

Det er med andre ord mye for pengene for en ekte ikonisk og morsom småbil. -Og med på kjøpet får du garantert mange smil, oppmerksomhet, lekne kjøreegenskaper og sikkert noen nye venner. I alle fall om du velger lanseringsfargen Green Pop eller den enda mer synlige Yellow Pop 🙂

Artikkelforfatteren var leid inn av RN Nordic for å kjøre forhandlerevents med bilen og har skrevet artikkelen mest mulig obektivt.
All tekst og foto: Øyvind Blankvandsbråten





Legg igjen en kommentar