Bilindustrien har til alle tider bydd på innovasjon og nytenking. Men noen ganger overskygger skaperlysten de enkle og praktiske løsningene. Har du hørt om BMW gesture control?

2015 kan fort føles som i går, men det er altså 10 år siden BMW lanserte sitt gesture control. Dette var et system som jobbet sammen med BMW iDrive som ble lansert på tidlig 2000-tall.

Hva er så greia?

Jo – dette var en moderne teknologi som tillot at man kun med noen bevegelser med hånden kunne styre ulike funksjoner. Tanken var å la sjåføren på en enkel måte kunne gi kommandoer og samtidig holde fokus på veien. Fint tanke, ikke sant?

3D-kameraer plassert i taket, fanget opp de ulike forhåndsdefinerte bevegelsen.

Noen av disse var

  • Godta et anrop : Pek én finger mot iDrive-skjermen og trekk den tilbake
  • Avvise en samtale / Lukke popup-vindu: Sveip hånden til høyre
  • Skru opp volumet: Sirkel fingeren med klokken
  • Skru ned volumet: Roter fingeren mot klokken
  • Endre 360-graders bakre kameravinkel: Klyp og dra til venstre eller høyre
  • Hopp tilbake: Flytt utvidede tomler til venstre
  • Hopp fremover: Flytt utvidede tomler til høyre

Nå i 2025 har BMW bestemt seg for å avvikle både iDrive-hjulet og gesture control. Takk og lov! Det viste seg at kunder bruker denne funksjonen så lite at det ikke kan forsvare kostnaden. Nei, tenk det. For en overraskelse.

Altså… hva tenke ingeniørene på?

Ta telefonen eller avvise anrop… hvor enkelt er det ikke å trykke på en knapp på rattet?

Skru opp volumet opp/ned… en enkel knapp er kjapp å nå….

Hopp fram/tilbake – knapp er fortsatt suverent.

Om du lurer på detaljene på hvordan dette fungerer, kan du ta en titt på denne videoen:

For min del, er BMW gesture control svaret på et spørsmål ingen stilte. Det er det ultimate symbolet på unødvendige funksjoner som ikke har noe med bilkjøring å gjøre. Det er overkomplisering av relativt enkle funksjoner.

Hvorfor ble de fristet til å gjøre dette?

Jeg ser for meg utviklingsavdelingen til BMW sitte rundt bordet… «Folkens, vi har de beste motoren, vi har det beste chassiset, vi har forfinet bakhjulstrekket. Er det noen som har noen idéer?» Og datanerden rakk opp handa og kom med noen forslag.

Kjære bilverden – dropp dumme, kompliserte løsninger på ikkeeksistrende problemer. Fokuser på robuste, enkle løsninger som tåler bruk i årevis.

Det er ikke mer komplisert enn som så!

Legg igjen en kommentar

Trender