Bilindustrien har i årevis spydd ut den ene bilmodellen etter den andre. Noen ganger er det innertier og salget går som varmt hvetebrød. Andre ganger er det totalt skivebom og bilene blir stående på gulvet til forhandler.
Akkurat hva som definerer en kalkunbil kan være litt vanskelig og ullent. Det er en salgsflopp, en bil som de fleste tenker er «stygg» eller som har tekniske problemer. Eller en eller annen særhet av noe slag. Det er altså flere ulike elementer som kan gjøre at en bil får merkelapp kalkunbil.
Hvorfor kalkun? Tja… ikke helt enkelt å forklare det heller, men det er ikke en veldig estetisk skapning. La oss si det slik at det er lettere å like en svane.

Men vi kan kanskje starte i den andre enden først. Nemlig suksessbilene.
En av de største suksessene gjennom tidene er Ford Mustang som ble sluppet på markedet i 1964. Folk stod i lange køer til forhandlerne for å sikre seg en bil, og det ble rapportert om slåsskamper mellom ivrige kunder som bare MÅTTE ha en Mustang. Det spørs om bilindustrien noen gang vil oppleve noe tilsvarende igjen, og dette holdt til å sende Lee Iacocca helt til topps i Ford-konsernet. Det får bli en annen historie.

Ford Mustang: Fords største suksess og et evig ikon.
Ja, da har vi sett på et ikon og en suksess. Men selv Ford har fått smake på det stikk motsatte. Det finnes sikkert flere eksempler, men et av de vi husker godt her i Europa, er Ford Scorpio. Denne ble lansert i 1985 som et etterfølger til Ford Granada, og var i grunn en god oppfølger. Helt fram til 1994. Da ble den lansert i ny utgave og sjelden har en bilmodell fått så mye tyn for grelt utseende. Vi vil påstå at dette er en selvsagt kandidat til å være en kalkunbil. Se selv – hva tenker du?

1994: Norge tar av med tidenes vinter-OL. Ford sporer av med Scorpio
Ford klinket til med en helt ny front som… uhm… utfordret smaken. Men ikke nok med det! For å toppe kaka, fjonget de også stjerten til bilen.

1994 Ford Scorpio bak fra. Antakelig var beste option å sitte inni bilen…
Ford fikk virkelig smake på hvor brutalt markedet er, da Scorpio-interessen kjølnet kjapt blant publikum.
Antakelig vil bilsamlere se helt andre veier enn til 1994 Ford Scorpio når de skal sikre seg godbiter som potensielt stiger i verdi.





Legg igjen en kommentar