I vår serie om kalkunbiler har vi kommet til en skikkelig klassiker. Denne er verdig plassen til en nyttårskalkun. Vi har plukket fram en modell som har fått skylden for å senke et helt bilmerke!
Pontiac Aztek.
Denne bilen ble lansert med brask og bram ved årtusenskiftet, og folk stod og gapte. Av sjokk.

Bilen var ikke en estetisk perle. Med helt ubestemmelige linjer og et virvar av elementer, var dette en modell som utfordret smaken. For å si det mildt.
Men Pontiac hadde gjort leksen sin for å gjøre dette til en så anvendelig bil som mulig. Den var tenkt som en modell for folk med et aktivt liv utendørs.
Blant annet var det mulig å kjøpe til et telt som dekket bakluken, klar for eventyr i bushen.

Pontiac Aztek: Ornitologens drømmebil
Da Pontiac slapp modelle på markedet i 2000 som en 2001-modell, hadde de kalkulert med å selge 30.000 biler for å gå break even, men hadde regnet med et årlig salg på 75.000 enheter. Der bommet de. Grundig.

Pontiac Aztek: Fifty shades of grey plastic.
De solgte 27.000 biler det første året. Salget løftet seg ikke noe mer i 2002 og 2003 og lå rundt 27.000 disse årene også. Det var med andre ord under 30.000 som var kalkylen for å gå i null.
Et tapssluk altså.
Pontiac tok livet av Aztek i 2005, og hanglet videre med kraftig skadet selvbilde.
Om Aztek var skylden i at Pontiac dro inn årene for godt i 2010 er kanskje å trekke det litt langt. Men den var i alle fall ikke med på å sikre nye salgsrekorder.
Pontiac Aztek er en soleklar kalkunbil.






Legg igjen en kommentar