Chrysler PT Cruiser har blitt et skikkelig mobbeoffer. Hører man ordet bilflopp, vil mange kanskje trekke fram denne som et klart eksempel.

Chrysler PT Cruiser er kanskje en av mange misforståtte bilmodeller. Den skapte mange overskrifter og stor interesse da den ble lansert, for så å veldig raskt bli en ikke-bil. Deretter gled den over i et direkte hat-objekt.

Dette må da være en opplagt kandidat til begrepet kalkunbil?

Ja, den er vel det. Men samtidig kanskje ikke? Tross alt var dette en tid i Chrysler-konsernet der de lekte seg med ulike former og konsepter.

Bilen ble designet og utviklet på slutten av 1990-tallet, da Chrysler-konsernet hadde vind i seilene. Her hjemme i Norge var det mange som kjøpe seg en Chrysler Neon eller en Stratus. Om ikke merket akkurat var på topp på salgsstatistikkene, så var bilene i alle fall synlig med litt egne former og løsninger.

Så var det duket for PT Cruiser som med sine retro-linjer var en bil med en egen vri på det meste. Produksjonen startet i år 2000 med første fulle salgsår i 2001.

Bilen var i stor grad basert på Chrysler Neon, som var en enkel og rimelig småbil. Der har vi kanskje allerede en grunn – enkel og billig er lik lett å hate.

PT Cruiser hadde flere smarte løsninger, og med bakseter som man kunne flytte på eller ta helt ut, ble bilen plutselig gjort om til lagerhall!

Men igjen har den store hopen klassifisert bilen som «stygg» og bilen har måtte tåle store doser latterliggjøring.

Det er en kalkunbil, og kommer til å forbli en kalkunbil.

Men vi liker den likevel…. Kanskje får vi kloa i et fint eksemplar en dag?

Det er bare å sende ut nabovarsel, først som sist.

Legg igjen en kommentar

Trender