I gamle dager kalte vi dem viftereim, da de sørget for snurr på propellen der framme. Med moderne elektrisk vifte, kalles de gjerne multireim. Den er smart å bytte av og til.
Den siste prosjektbilen i stallen er en 1998 Ford Crown Victoria. Selv om den enda ikke har passert 37.000 miles, merkes alderen.

Man kan for eksempel se det på plaststrømper rundt kabler som har krympet litt.
Multireima virker egentlig frisk nok, men hvor mange år den har hengt med er helt ukjent. Best å bytte for å være på den sikre siden.
Vi ringte derfor Aarnes AS i Sarpsborg for å høre om de hadde reim, strammer og løpehjul på lager.
Kjenner du ikke Aarnes? Det er en flott butikk med godt utvalg for amerikanske biler. De er svært hyggelige og hjelpsom og gir alltid gode råd for at din bil skal være i tipp top shape. Verdt å sjekke ut dem om du trenger deler (og nei – vi er ikke sponset av dem på noe vis, så det er sagt).
Vi fikk bekreftet at de hadde alt på lager til en fornuftig pris. Vi tok turen ned og alt var lagt fram og klart til vi kom fram. Helt korrekte deler, som ble plassert i beige Ford-plysj.

Så var det bare å cruise hjem og orientere seg litt om hvordan dette skal gjøres.
Siden vi ikke hadde peiling i utgangspunktet, googlet vi «How to change serpentinebelt on 1998 Ford Crown Victoria», og fikk en guide på dette:
Videre googlet vi «How to change serpentinebelt tensioner on 1998 Ford Crown Victoria» og fant en ny video:
Å bytte selve løpehjujet er så enkelt at selv vi ikke trengte å google det.
Løpehjulet er festet med 1 stk 13mm bolt, mens strammeren er festet med 3stk 15mm bolter.
Straks man løsner spenningen på strammeren, er det veldig enkelt å ta bort reima.
Følger man videoene er dette såre enkelt. Jeg tror vi gjorde unna jobben på mindre enn 20 minutter.

Har vi fortalt deg at Ford Crown Victoria er lett å skru på?





Legg igjen en kommentar