På 1990-tallet var Hyundai under etablering på det norske markedet. På menyen stod en rekke rimelige hverdagsbiler. Men Hyundai ville flotte seg med en sportslig bil og lanserte Coupé.
Første generasjon Hyundai Coupé kom i 1996. Allerede ved navnevalget skjønner vi at Hyundai hadde gitt opp hele greia. Hva skal vi kalle bilen? Ingen forslag nei…. ja, da blir det Coupé, da…. Riktignok het den Tiburon utenfor Europa. Det ordet er en liten forenkling av det spanske ordet tiburón som betyr hai. Var det en konflikt med et annet merke i Europa eller andre grunner til at de stoppet ved…. Coupé?
Uansett. Bilen er bare helt utrolig schtøgg og ingen ting av linjer stemmer.

Det blir litt som en introvert person som prøver for hardt å være morsom på fest – det blir flaut uansett.
Selv om den fantes med både 1,8 og 2,0 liters 4-sylindret maskin, var det i hovedsak 1,6 liter og rundt 100 hester som ble tatt inn til Norge. Kjempesportslig.
Hvem som faktisk kjøpte disse bilene som nye skulle vært interessant å finne ut av. Design og eleganse var nok ikke øverst på prioriteringslista.
Heldigvis forstod Hyundai at det var forbedringspotensial på designfronten og leverte en face lift i 1999.

Her klarte de kunststykket å gjøre bilen enda styggere med en veldig ukledelig front med lyktearrangement helt uten stil.
Hva tenkte de på?
Dette er og forblir en av tidenes største kalkunbiler og et symbol på et skikkelig mageplask når en produsent av rimelige hverdagsbilder skal tøffe seg med noe spesielt.
Heldigvis er nok mesteparten havnet i spikerpressa. Skulle det finnes en og annen «barnfind», tipper vi at låvedøra smelles igjen og man setter fyr på låven for å bli kvitt greiene.
Dette var virkelig et svar fra Hyundai på noe ingen hadde spurt om.





Legg igjen en kommentar