De fleste som surrer mer enn gjennomsnittet med bil har vært borti K&N luftfilter. Det gir minst 15 hester ekstra…. føles det som, i alle fall. Men visste du at K&N KAN bety krøll?
Bare for å ta det først: Jeg har den største respekt for K&N og har i grunn kun hørt positive ting om filtrene deres. Men det er ikke alltid at et bra system fungerer i alle situasjoner.
Neste forbehold er at jeg ikke er mekaniker, men lener meg på en elektroingeniør som har skrudd mye bil. Svært mye bil og særlig mye Ford. Vi snakker om en som har kjørt aktivt dragracing med diverse Ford-motorer. Da tenker jeg vedkommende kan et og annet om temaet.
Men K&N ble etablert i 1969 av Ken Johnson og Norm McDonald i USA. Du klarer sikkert å gjette deg til hvordan K&N-firmanavnet ble kokt sammen…
Ken og Norm fikk kanskje nok av det månelandigsgreiene og valgte å starte et firma som fokuserte på deler til motorsykkel og etter hvert luft til bilmotorer. Knallbra å finne sin nisje!

Logoen har du sikkert sett i mangt et motorrom. Vi skal ikke dvele mer med historien her.
Men den kjære prosjektbilen vår viste seg å ha et lite problem. Med fullt gasspådrag fikk den tenningsbank, Lyden kan sammenlignes med høy knitring.

Det kan potensielt føre til skader på motoren og er noe som må ryddes opp i.
Da min dragrace-venn hørte om problemene og tok en titt i motorrommet, ble han straks skeptisk til K&N-filteret.

Grunnen til skepsisen er dette: Et K&N filter er gjenbrukbart. Når det er skittent, kjøper du en spesiell såpe som sprayes på filteret. Deretter tørkes det og dusjes med en lett olje. Du får slike kit fra K&N. Jeg totalt digger det konseptet. Du har en evig varende dings i maskinrommet.
Men for min del ble det krøll. Luftfilteret ble nylig installert rett før bilen ble kjøpt og det har ikke rullet mange tusen miles/kilometer.
Problemet er at luftmengdemåleren på Ford Crown Victoria sitter veldig tett på luftfilteret.


Teorien var at den tynne oljefilmen fra K&N-filteret la seg på den ømfintlige sensoren.
Vi skrudde opp og renset sensoren forsiktig med en Q-tips og spesialrens.
Deretter installerte vi et originalt Motorcraft luftfilter. Motorcraft er altså originalprodusenten til Ford.

Og hva tror du skjedde?
Jippi – tenningsbank borte på første runde i nabolaget!
OBS: Nå er ikke dette en vitenskapelig utført test og det KAN tenkes at det har vært andre feilkilder i bildet. Men for min del blir det ikke noe mer K&N luftfilter på prosjektbilen. Kun original Motorcraft.





Legg igjen en kommentar