Mett på München startet vi friskt på neste del av reisen. Planen var å krysse Østerrike med endelig mål Italia.
Det er egentlig ikke så lang tur, men man må krysse Alpene som kan by på noen overraskelser.
Overrasket ble vi imidlertid allerede på motorveien i München. Her dukket det plutselig opp 3 maskerte biler. Audi-logoene var ikke veldig godt gjemt, og særlig hemmelig kan ikke disse bilene være. Men artig uansett å observere nye modeller som skal lanseres.



Med årene blir jeg mer og mer overbevist om at slike runder ute på veien med folie på bilene er mer koordinert av markedsavdelingene. Dette er kalkulert ekstra oppmerksomhet før bilene skal lansere. Tror nå jeg. Men artig var det likevel.
Vi fortsatte inn i Østerrike, og her kommer dagens tips: Vignette.
Vignette er en avgift i Østerrike for å få lov å kjøre inn i landet. De opererer med både fysiske kontroller og diverse kameraer ved grensene, så ikke prøv å snike deg unna. Dyrt blir det også med bøter som starter på €120,-. Gjør det enkelt for deg selv og kjøp heller de nødvendige oblatene. Dette kan du enkelt gjøre elektronisk også.

Disse kjøper du enkelt på https://www.asfinag.at/en/
Ikke bruk tredjepartsleverandører. Det er usikkert om du faktisk får det du betaler for, og det koster selvsagt en god del mer enn nødvendig. Gå heller rett til den offisielle siden.
Å kjøre i Østerrike minner veldig om veiene i Norge. I alle fall i den delen vi havnet i på vei til Italia. Her var det stort sett 2-felts vei som gikk i 80.
Snirklete veier med bobil og vogntog satte farten deretter.

Vi lot GPSén bestemme korteste rute, og her kommer en liten påminnelse om å studere kartet litt ekstra før avgang.
Vi havnet i Plöckenpass på vei til Italia, og det kan best sammenlignes med en kombinasjon av Geiranger og Trollstigen.

Vi hadde ingen problemer med å forsere dette stykket, takket være Fords flotte 4,6 liter V8. Det er ingen kanonkule, men maskinen hadde null problemer med å dra oss opp bakkene. Nedover sørget vi for å gire ned og i de bratteste partiene lot vi bilen tusle ned i første gir. Den store maskinen hadde ingen problem med å holde igjen bilen, så bruk av bremsene ble gjort varsomt.
Det var ellers mye fint å se i Østerrike.


Gullflaket viser seg å være en skikkelig solid arbeidshest som drar med seg full bil inkludert bagasje med høy komfort. Vi får mer og mer respekt for denne bilen.






Legg igjen en kommentar