En Mini med fire dører øker bruksvennligheten i hverdagen betraktelig. Tre dører er kulere, men akrobatikk når du skal bruke baksetet er ikke kult. I alle fall ikke når det resulterer i prolaps.
Her i heimen har det gått i ulike amerikanske biler med V8-motorer de siste årene. Samt en Mini Cooper SE til hverdagsbruk.

Denne bilen passerte fire år i februar, og tanken om å bytte den ut med noe annet begynte å melde seg.
Etter å ha prøvekjørt Renault 5, KIA EV 3, Mazda MX30, Jeep Avenger, og tittet på flere andre modeller, gikk turen tilbake til Bavaria på Alnabru for å sjekke hva de hadde på lur.
For å gjøre historien kort: Nye Mini Aceman fristet og vi slo til på et leasingtilbud denne gangen.

Når man bor i en tett by med trange parkeringsplasser setter man pris på beskjedne dimensjoner på en bil.
Og målene til Aceman er helt OK til bybruk: 4079 mm lang og 1991 mm brei (1754 uten speilene). Dette oppleves som et veldig fint kompromiss. Bilen passer fint til bykjøring med 4 personer, samtidig som du enkelt kan parkere den på den trangeste lommen.
Etter å ha kjørt den 2.000 kilometer har vi etter hvert en viss erfaring med bilen, og denne oppsummeringen blir litt mer enn bare en kort prøvetur.
La oss ta konklusjonen med det sammen:
Bilen har overbevist skikkelig positivt!

2025 Mini Aceman kommer med to ulike batteripakker, og vi valgte kanskje litt overraskende den minste. Da får man 184 HK kontra 218 med det største batteriet. Rekkevidden er 305 kilomenter mot 406 hos storebror.
Hvorfor valgte vi det minste batteriet? Veldig enkelt: Den forrige minien hadde rekkevidde på rundt 240 kilometer og vi opplevde dette aldri som for lite til vårt bruk. Bilen tusler bare rundt i nærområdet og blir ladet fullt opp hver natt.
305 kilometer rekkevidde holder plenty for oss, og vi så ikke poeng i å bruke penger på et større batteri. I tillegg leaser vi bilen, så vi slipper å tenke på hvor enkelt eller vanskelig det blir å selge bilen videre. Det tar forhandler seg enkelt av.
Hvordan er så denne bilen å kjøre? Vel, vi prøvde en god del konkurrenter og landet på denne. Mest på grunn av lekne kjøreegenskaper og en småfrekk framtoning med rød farge og et kult interiør. Så må det legges til at vi var veldig fornøyd med den forrige Minien.

Aceman oppleves som noe mer stump og litt mindre elegant avstemt i færingen sammenlignet med den forrige Cooperen. Det er mulig det er litt nostalgi her, men det er i alle fall inntrykket. Men det er klart: Mini er satt opp sportslig og lekent. Vil du ha komfort? Kjøp deg en Citroën….
Noe jeg virkelig liker i hverdagen, er førermiljøet til Mini. Det er veldig enkelt å koble opp telefonen og få den til å fungere med Apple CarPlay. Kjempeflott i hverdagen! Her har Mini tatt mange positive skritt i riktig retning ift gamlebilen. Man kan virkelig merke oppgradert brukeropplevelse i hvor logisk alt er lagt opp. Bra Mini!


En ting som personlig er en ørliten irritasjon i hverdagen, er hvordan bilen skal startes hver gang.
Dette er en totrinnsrakket som følger:
1: Tråkk inn bremsepedalen
2: Vri på den elektroniske nøkkelbryteren «Power» i konsollen under den store skjermen

Jeg skal ikke lage et stort nummer ut av det, men blir det mange start/stopp på en tur, så gnager det på tålmodigheten. Mini har igjen lekt seg litt og i utgangspunktet digger jeg det…. Men det er ikke særlig morsomt i lengden.
Ellers er bilen veldig fin til hverdagsbruk for 4 personer rundt i nærområdet.
Plassen bak er helt OK også for voksne. Faktisk litt overraskende bra til biltypen å være. Baksetet er riktignok ganske bratt i ryggen og det blir litt «kirkebenk-feeling» her, men man overlever helt greit et par timer her.

Bagasjerommet svelger unna litt beskjedne 300 liter, men duger fint i hverdagen.

Trenger man ytterligere plass til bagasje, er det svært enkelt å legge ned baksetene og ta bort hattehylla. Da får man et stort og flatt gulv og hele 1.005 liter tilgjengelig.

Her om dagen måtte hele familien en tur til Kongssvinger. En tur på cirka 86 kilometer. Vi valgte Minien og reiste i fin komfort tur/retur uten noen tanke på å lade underveis. Da vi kom hjem var det fortsatt 110 kilometer rekkevidde på bilen.

Trenger man egentlig noe mer i hverdagen? Det blir selvsagt ganske individuelt å svare på, men jeg tror at de aller fleste faktisk hadde dekket sine behov med en Mini Aceman.
Vi var nær på å slå til på den større Countryman, da barna våre er ganske store. Men det viser seg at Mini Aceman holder lenge til vår bruk. Det er lett å gape over for mye når det gjelder ny bil….

Head up displayet fungerer veldig fint i hverdagen. Farten leses enkelt her, og man kan også se radiokanalene her om man ønsker å bytte.

Cruisekontrollen skal også få skryt. Den er svært lett å aktivere, og den er også veldig lett å justere både kilometer-for-kilometer, samt i 10 km/t om gangen. Flott!
Mini har også lagt inn en liten pling-plong om du passerer fartsgrensen, slik det nå er lovpålagt. Denne er ganske moderat og ikke veldig sjenerende, men blir du lei kan du enkelt holde inne «Set»-knappen og problemet er løst. I alle fall til neste tur. Da må du skru av på nytt igjen.
Det har også vært et par små rare bugs så langt: 5-6 ganger har jeg opplevd at radioen har sluttet å spille musikk. Midt i Oslo-gryta, så det har ikke noe med dekning å gjøre. I tillegg har jeg opplevd noen ganger at nødblinken slår seg på når jeg skrur av bilen. Begge deler er ikke noe stort issue, men blir dette normalen må vi innom forhandler for en helsesjekk.

Alt i alt er 2025 Mini Aceman en veldig trivelig elektrisk småbil som er vel verdt å sjekke ut om du er i markedet for en ny bil. Dersom du setter pris på sportslige kjøreegenskaper og småfrekk design bør du så absolutt prøve denne modellen.
Mini Aceman starter på 335.082,- for innstegsmodellen.
Vår modell med det aktuelle utstyret koster 409.823,-
Vær forberedt på å bli sjarmert av Mini Aceman!





Legg igjen en kommentar