I husholdningen her har vi to ytterkanter: Vi disponerer en splitter ny elektrisk Mini Aceman, og en ikke fullt så ny, stor amerikansk bil med V8. Hvordan er disse sett opp mot hverandre?
Hvor skal man egentlig starte på en sånn sammenligning? Det er jo ganske fjernt fra hverandre…

Det er vel kanskje like greit å starte forfra og jobbe seg bakover?
PARKERING
OK – der foran på Minien finnes det noen svarte «knapper» som er gull verdt.

Omtrent midt i bildet ser du den. En ultrasonisk sensor til å måle avstand til nærmeste hindring.
Dette mener jeg er en genial oppfinnelse innen bilverden. Man slipper å gå ut av bilen for å sjekke hvordan ting ligger an, og man har god kontroll fra førerplass når man skal parkere bilen. Smart!
1998 Ford Crown Victoria er en veldig basic bilmodell, og noe slikt luksusutstyr som parkeringssensor finnes ikke.
Det kan man tydelig se, da det finnes spor av at støtfangeren har hatt nærkontakt.

Dette er faktisk en ganske stor irritasjon i hverdagen. Det å selv beregne avstand på en såpass stor bil, krever tilvenning og litt forsiktig tilnærming. Jeg har flere ganger stoppet helt opp for å sjekke ut forholdene både foran og bak bilen.
Eurodel selger overraskende nok et kit for å ettermontere parkeringssensorer.

Kanskje det ikke er en helt dum tanke å få montert? Men tanken på at dette kommer til å se ganske hjemmesnekra ut, bremser lysten. Vi får klare oss med å gå ut og sjekke enn så lenge.
1-0 til den moderne bilen når det gjelder parkeringsvennlig hjelp.
MOTOR
For en bilentusiast er motoren er utrolig viktig faktor. Antall sylindre, slagvolum, dreiemoment og hestekrefter er gjerne noe man vurderer før kjøp. Men i tillegg – hvordan høres og føles dette under veis?

I mangel på bilde av elektromotoren til Mini (hvem tar bilde av noe sånt uansett?), får Ford sin legendariske 4,6 V8 duge.
Elektromotoren er på mange måter totalt overlegen om vi skal tenke litt rasjonelt.
Den er svært ukomplisert og trenger så og si ikke noe vedlikehold sett opp mot en forbrenningsmotor. Den har fullt dreiemoment fra første omdreining og trenger ikke vente på et visst turtall for å yte maksimalt.
Elektromotoren trenger heller ikke noe tid på å opparbeide driftstemperatur i vinterkulda.
Det er sikkert enda flere positive elementer.
MEN en solid bygget, enkel motor som Ford 4,6 V8 skal normalt kunne fungere fint i årevis og over mange hundre tusen miles/kilometer med rett vedlikehold. Den er ikke særlig effektiv med rundt 200 HK, men den har nok bunndrag og krefter til å oppleves som trivelig.
Trivelig er et viktig stikkord her. Denne motoren er helt nydelig å sitte å høre på under langtur. Den flotte sangen fra maskinen er helt fantastik og særlig i hastigheter rundt 80-100 km/t som er trivselsområdet lydmessig. Særlig på norske veier der man går litt av og på gassen. Det er bare så utrolig herlig å høre på! Jeg blir aldri sliten av denne lyden, selv etter timesvis på tur sitter jeg bare og nyter denne sangen.
Forbruksmessig blir det selvsagt rått parti. Minien er så nær gratis i drift som mulig. Forden trenger en liter bensin på mila. Men det er det absolutt verdt i mine øyne!
Skal man kalkulere kaldt og brutalt vinner Minien på dette området, men her lar vi heller hjertet vinne – det er bare så utrolig mye hyggeligere å kjøre bensinbil på lengre turer!
1-0 til bensinbilen!
KLIMA
Klima er selvsagt viktig på mange måter. Her tenker vi ikke på at Minien ikke slipper ut eksos, mens amerikaneren er en skitgris. Vi skal ikke inn på debatten nå om produksjon av elbiler og hva som egentlig er skittent.
Nei – vi skal over til inneklima.
Den moderne elbilen har en egenskap som jeg virkelig misunner så til de grader!

Dette er en veldig nyttig funksjon som man fort savner når man først har vært borti det.
Er det kaldt ute og snøen laver ned? Dra fram telefonen og start forvarming.
Minst like genialt når sola steiker: Kjøl ned bilen før du setter deg inn.
Dette er bare en helt nydelig funksjon!
Akkurat på dette punktet blir det en massiv 1-0 seier til Minien for smart komfortfunksjon!
KNAPPER
Når vi først er inne på klima… ja, når vi først er inne i bilen og tenker på klima… i den forstand at vi skal justere temperaturen i bilen.
Da har vi en soleklar vinner!

Det er ganske irriterende på Minien. Du må nemlig pelle på den sentrale skjermen for å stille temperaturen opp/ned. Til bilens forsvar, er menyen enkel og det er ganske lett å justere. Men likevel må du sikte deg inn med fingeren og fikle litt mens du kjører. Ikke optimalt!
Dette er så utrolig mye enklere på den gamle bilen.

Her kan jeg stille temperaturen uten å ta øynene fra veien i det hele tatt. Jeg VET at den midterste bryteren stiller tempen. Jeg synes også at det er så innmari digg å ikke forholde meg til antall grader, men at blått er kaldt og rødt er varmt. Så enkelt! Bare å justere til du liker tempen. Verre er det ikke, og mye bedre løsning enn å fikle på en skjerm.
Massivt 1-0 til gamlebilen!
STEMNINGSBELYSNING
Dette er et relativt moderne utstyr i biler, og jeg har aldri forstått det.
Ambient lightning kalles dette på engelsk.

Minien har slikt lys plassert rundt i kupeen, og endrer lys basert på kjøremodus og andre faktorer som jeg ikke husker en gang. Som sagt, forstår jeg ikke dette greiene. Jeg synes det ser billig og smakløst ut, og jeg lurer veldig på hvor trenden kommer fra.

Jeg liker mye bedre det enkle lyset i fotbrønnen på Forden. Enkelt og funksjonelt for å stige inn/ut av bilen. Eller lete etter parkeringsbilletten jeg mista på gulvet. Jeg trenger ikke en list med blått eller rødt neonlys for slikt.
Klar 1-0 seier til gamlebilen der også.
AUTOMATISK SPEIL
Som de fleste moderne biler i dag, har også Minien speil som automatisk blender ned sterkt lys bakfra.

Jeg må si at det fungerer helt greit, men ikke prikkfritt. Noen ganger kan lyset bli i overkant sterkt likevel.
Hvorfor forsvant den manuelle varianten? Jeg synes den fungerer aldeles utmerket!

Det er så enkelt å bare flippe den lille knappen i underkant av speilet. Genialt enkelt!
Forresten kom jeg på nå en av de store diskusjonen vi hadde i et familieselskap en gang: Skal speilet være innstilt slik at skyver dimmeknappen fra deg, eller drar den mot deg? Jeg vet ikke om det finnes noen fasit her, men du ser at mitt speil er justert slik at jeg må dra knappen mot meg når det blir nødvendig.
Hva mener du er korrekt?
Enkel, billig og god funksjon gir 1-0 til gamlebilen igjen!
HJUL
Her kommer vi til en av mine hjertesaker! Hjul har blitt så sinnsykt teit på nye biler! Det gjelder ikke bare el-biler. Av en eller annen grunn har hjul bare vokst de siste 25+ årene. Eller mer spesifikt: Felgene har blitt gigantiske og gummien mindre og mindre. Fysj!

Dette er standarddekkene som er levert med Minien.

225/40 19 (!) er dimensjonen. Det skal visstnok være kult og fint. Det jeg muligens kan forstå, er at hjulene er passe harmonisk i størrelse i forhold til bilen, men jeg ville valgt mer gummi. Mye mer!

225/60 – 16 betyr stor evne til å absorbere støt.
Jeg er den rare typen som bare digger gummi. Bilen skal ha massive svarte kringler! Det er så komfortabelt å kjøre med, kontra de moderne greiene.
Om det ligger et krater foran meg i veien, eller skarpe trikkeskinner – spiller ingen rolle. Jeg durer på helt uanstrengt og uten angst for å sprekke en felg.
Jeg har ikke forstått de siste års mote på dette området. Veiene blir bare mer og mer ræva og folk vil ha digre felger med gummi sprayet på…. kan noen forklare?
Her blir det igjen en massiv 1-0 til gamlebilen.
KONKLUSJON
Da summerer vi enkelt og greit.

Gammel bensinbil vinner overlegent!
Bensinbilen er over dobbelt så god som el-bilen.
Dette er det soleklart beste alternativet, i alle fall om du har litt passion for bil!





Legg igjen en kommentar