Det er ikke bare bare å bytte friskluftsfilter på alle bilmodeller. Noen er ganske krøkkete å bytte. Andre viser det seg er omtrent umulig å bytte selv. Lenge leve framskrittet.

For omtrent 20 år siden hadde vi en Toyota Avensis stasjonsvogn som familiebil i heimen. Helt topp – fungerte uten tull i mange år!

Å bytte friskluftsfilter på denne var lett som en plett: En skrue eller to inne i hanskerommet, vippe ut skuffen og man kom direkte til kassetten med filteret. Superenkelt å bytte!

Det var ett hakk verre på den forrige prosjektbilen. Førstegenerasjons CR-V hadde en unødig tungvint plassering av filteret.

Selve filteret lå også inne i dashbordet til høyre – omtrent bak hanskerommet. Men det var vanskelig å nå.

Flere paneler måtte av, og det gikk med litt tid til skruing kan man si.

Men med litt tålmodighet og noe plundring med små skruer, gikk det fint å bytte til slutt.

Nytt filter på plass, og vesentlig mindre dugg på rutene. Det gamle var potte tett av løv og skitt.

Et slikt filter er altså fint å få bytta av og til!

Nå har jeg funnet en bil som gjør denne jobben til litt av et skruemaraton: VW ID. Buzz krever at man skrur av 2 sidepaneler over frontskjermene, det lille panseret og fjerner videre flere skruer og en elektrisk kontakt + slangen til vindusspylervæsken….

Kjempefint for deg som trenger en unnskyldning til å få litt fri fra kona, for dette tar tid!

VW ID. Buzz

Her er en steg-for-steg video som viser hvordan man går fram for å skifte filteret. Det får Honda CR-V til å se ut som rene leken i forhold….

Klarte virkelig ikke ingeniørene å finne på en enklere måte der man kunne nå filteret lett fra innsiden av kabinen?

Verden har sannelig blitt ganske kompleks.

La oss håpe det fortsatt er enkelt å fylle luft i hjulene på en Volkswagen ID. Buzz!

Legg igjen en kommentar

Trender