Førstepremien i Lotto i dag er på ca 14 millioner norske kroner. Som omtrent holder til en lørdagshandel på Rema1000….

Neida, her tar vi nok litt i. Fullt så ille er vel ikke inflasjonen blitt enda. 14 millioner kroner burde være nok til å realisere noen drømmer.

Du vinner full pott!

Ny bil står ofte på ønskelista til nybakte lottomillionærer når vi leser om hva gevinsten skal brukes på.

Jeg husker på midten av 1980-tallet da jeg ble med min far til den lokale Toyota-forhandleren for å vurdere å bytte inn den gamle trotjeneren. En 1981 Toyota Corolla.

Forhandleren representerte også BMW, og på gulvet der stod det en svart E28 5-serie. Åååå, som jeg drømte om at vi skulle kjøpe en slik!

Jeg håpet så inderlig at øvrigheten skulle finne midler til å kjøpe en 520 med 6 sylindre. Tenk SEKS sylindre – rene romskipet i forhold til Corollaens magre firer og rundt 60 hester…. Jeg leste i filler den brosjyra og drømte om BMW hele tiden. Dessverre ble det ingen BMW den gangen.

Jeg spurte eldstemann her i heimen om hvilken nybil han ville valgt om han hadde cashet inn topp-premien i Lotto.

Svaret var: Ingen!

Altså ingen… det var da litt snodig: Finnes det ingen nybil en 20-åring med relativt ferskt sertifikat kunne tenke seg?

En feit BMW? Nei.

En Porsche? Tja… neppe

Ferrari? Nei.

Lamborghini? Nei.

Han ville valgt en klassisk bil, eller to – kun med manuell girkasse.

Etter å ha tygget på dette en god stund, må jeg si meg enig. Bortsett fra noen få unntak. Det er noen få biler jeg i alle fall ville tatt en nærmere titt på for å se om det kunne tenne noen gnister.

Mazda MX5

Siste generasjons Mazda MX5 er en riktig trivelig bil. Konseptet er enkelt og rett fram: En solid og villig rekkefirer kombinert med en nydelig manuell girkasse. Yes – we love it!

Vi har hatt en slik i stallen for en stund siden, og det var helt herlig kjøreglede i hver meter!

Kanskje 1: 2017 Mazda MX5 2,0

Jeep Wrangler Rubicon 392

Dette er en bil jeg virkelig kunne tenke meg. Siste generasjons Jeep Wrangler i den oppbiffede Rubicon-versjonen. Og ikke nok med det: Den maffige 6,4 liters V8-maskinen under panseret. Det er bare tullete rått! Man trenger ikke noe sånt, men dette er bare gutteleke!

Bilen skal være akkurat slik den var på 2023 Detroit Autoshow: Anvil grey med rødt skinninteriør (ja, jeg liker det!)

Kanskje 2: V8 Wrangler kan absolutt friste!

Det eneste problemet mitt, er at jeg liker forrige generasjon Wrangler bedre…. Det er mindre dill og dall i den bilen og totalt en enklere pakke.

Jeep Wrangler JK

Det er mulig jeg heller hadde undersøkt muligheten for å få godkjent ombygging til en 6,4 V8 i denne modellen i stedet for å kjøpe ny bil.

Ford Bronco

Solberg Bil i Drammen er en av et knippe forhandlere i Norge som har den nye Ford Bronco på lager. Bilen er steintøff!

Jeg har ikke prøvd den, men tror det kunne vært en trivelig sak.

Kanskje 3: Ford Bronco

Det eneste ankepunktet er muligens interiøret. Jeg synes det blir for mye skjermer rundt om kring….

Jeg har ikke prøvd den, så det er mulig at rullgardina hadde gått ned etter en tur og at jeg hadde signert kontrakten. Jeg liker Bronco.

Ford Mustang GT

En splitter ny Mustang er heller ikke feil. Selvsagt IKKE 2,3 Ecoboost-motor, men Coyote V8 må det være.

Kanskje 4: Ford Mustang GT V8

Men, når man har rumpa full av penger og er entusiast. Kan man ikke da peke på hva som helst og importere noe man virkelig liker og som naboen ikke gå å kjøpe i butikken?

Land Rover Defender Twisted

For de som ikke kjenner konseptet: Hele skiten blir strippet ned, og Twisted bygger opp igjen en Defender som blir så god som mulig med støyisolering og nær moderne kjøreegenskaper. Superdigg!

Vil ha 1: Land Rover Defender 110 Twisted

Jeg hadde glatt satt meg på flyet og valgt meg en favoritt! Disse er bare så innmari barske, og er toppen som helårsbil.

Jeep Cherokee XJ

Noen mener at denne bilen ikke har noe med entusiasme å gjøre, men jeg er så totalt uenig som det kan bli! Etter videregående jobbet jeg hos den lokale Jeep-forhandleren da disse var nye, og dette er helt fenomenale biler! Tidens tann viser at de har driftssikkerhet som Toyota LandCruiser. Rekkesekseren i Jeepen er kanskje en av de beste maskinene noen gang. Greit nok: Du har skaffet deg en drikkekamerat, men det får være. Enkelt å skaffe deler til og ordne vedlikeholdet selv. Flott helårsbil, dette også!

Vil ha 2: Jeep Cherokee XJ, Davis AutoSports

Davis AutoSports i USA har spesialisert seg på disse. Ikke er de drepende dyre som Twisted heller. Om det skulle bety noe når du nå har sikret full pott i Lotto.

1967 Ford Mustang Fastback

Revology i USA har spesialisert seg på tidlige Mustanger. Prosessen er helt ekstrem. Bilene plukkes fra hverandre og settes sammen som en moderne bil. Borte er skramling og dårlige bremser, og man har en svinelekker bil som kan hverdagsbrukes. Selvsagt med en moderne Coyote 5,0 V8 uten start-stopp fjas.

Jeg hadde valgt denne 100 ganger fremfor en moderne Mustang! Selv om det koster 4 ganger mer…

Dette er bare så kriminelt vakkert, at jeg måtte laget en garasjeplass ved siden av soverommet for å se på den hver kveld før jeg sovner. Helst i fargen Harvest Gold, som er lik vår 1998 Ford Crown Victoria.

Vil ha 3: 1967 Ford Mustang Fastback, Revology edition

På en måte er det litt trist, at de virkelig drømmebilene ikke står i nybilhallen til forhandlere lengre. Det produseres ikke biler med sjel i samme grad.

Elektriske biler er knallgode i seg selv, men tenner det noen heftige gnister med 0-100 på 5,3 sekunder i en Tesla Model Y Performance?

Ikke for min del, og jeg har eid en sånn, om enn bare i noen måneder.

Model Y Performance er en god totalpakke, men for min del blir det for sterilt og for langt unna de elementene jeg liker ved bil:

-Lyd

-Involvering

-Mekanikk som man forstår seg på

-Mulig å skru på selv / ordne service på egenhånd

Da må man se litt tilbake, fremfor å vurdere ny bil. Slik har det blitt.

Heldigvis er det fortsatt gratis å drømme!

Hva hadde du valgt?

Legg igjen en kommentar

Trender