Fiat Panda er et klassisk modellnavn som har hengt med siden starten av 1980-tallet.
Faktisk startet det hele akkurat i 1980, da Norge og store deler av verden var opptatt av å boikotte OL i Moskva. Fiat-gjengen i Torino var mer opptatt av å sjøsette en kommende klassiker: Fiat Panda.

Målet var å lage en enkel, billig, robust og bruksvennlig bil som skulle være lett å vedlikeholde. Giorgetto Giugiaro stod for det enkle designet med rette linjer.
Makan til suksess tror jeg ikke hverken Fiat eller Giugiario hadde sett for seg: 4,4 millioner solgte biler! Da snakker vi selvsagt om den opprinnelige førstegenerasjonen alene!
Reiser du rundt i Italia, er det fortsatt ganske vanlig å se disse bilene i bruk rundt om i småbyer.
Enkelt, rimelig og lett å vedlikeholde traff altså blink så til de grader!
Først i 2003 (!) kom Panda i ny tapning.

Da var det mer moderne linjer, men fortsatt et lenket og funksjonelt design.
Fiat roter ikke for mye i småbilsegmentet som de har god kontroll på, og i 2011 var det klart for tredje generasjon.

I 2024 var Italienerne klar med ferde generasjon som også kan fås som helelektrisk versjon.

Som ved andre populære modeller, finnes det nå et firma som har tatt tak i førstegenerasjon av klassikeren. Det italienske foretaket Garage Italia restaurerer den originale Pandaen.
De tar utgangspunkt i den steintøffe 4×4-versjonen også!

Den store overraskelsen er at denne gjengen kan levere bilen som helelektrisk!


Interiøret skreddersys også etter kundens ønsker.
Startprisen er saftige €45.000 for elektrisk versjon, eller €35.000 om du ønsker en bensinvariant.
Uansett hvilken versjon du velger: Du blir garantert konge på et hvert Cars & Coffe!





Legg igjen en kommentar