Fiat Panda er et klassisk modellnavn som har hengt med siden starten av 1980-tallet.

Faktisk startet det hele akkurat i 1980, da Norge og store deler av verden var opptatt av å boikotte OL i Moskva. Fiat-gjengen i Torino var mer opptatt av å sjøsette en kommende klassiker: Fiat Panda.

Første generasjon Panda. Designet av Giorgetto Giugiaro

Målet var å lage en enkel, billig, robust og bruksvennlig bil som skulle være lett å vedlikeholde. Giorgetto Giugiaro stod for det enkle designet med rette linjer.

Makan til suksess tror jeg ikke hverken Fiat eller Giugiario hadde sett for seg: 4,4 millioner solgte biler! Da snakker vi selvsagt om den opprinnelige førstegenerasjonen alene!

Reiser du rundt i Italia, er det fortsatt ganske vanlig å se disse bilene i bruk rundt om i småbyer.

Enkelt, rimelig og lett å vedlikeholde traff altså blink så til de grader!

Først i 2003 (!) kom Panda i ny tapning.

2003: Panda, generasjon 2

Da var det mer moderne linjer, men fortsatt et lenket og funksjonelt design.

Fiat roter ikke for mye i småbilsegmentet som de har god kontroll på, og i 2011 var det klart for tredje generasjon.

2011: Panda, generasjon 3

I 2024 var Italienerne klar med ferde generasjon som også kan fås som helelektrisk versjon.

2024: Panda, generasjon 4

Som ved andre populære modeller, finnes det nå et firma som har tatt tak i førstegenerasjon av klassikeren. Det italienske foretaket Garage Italia restaurerer den originale Pandaen.

De tar utgangspunkt i den steintøffe 4×4-versjonen også!

Garage Italia leverer strøkne Panda!

Den store overraskelsen er at denne gjengen kan levere bilen som helelektrisk!

Knalltøff Panda!
Enkelt og greit!

Interiøret skreddersys også etter kundens ønsker.

Startprisen er saftige €45.000 for elektrisk versjon, eller €35.000 om du ønsker en bensinvariant.

Uansett hvilken versjon du velger: Du blir garantert konge på et hvert Cars & Coffe!

Legg igjen en kommentar

Trender