Varebil høres i utgangspunktet ikke så veldig spennende ut. Mer tungt slit. Som et esel som drar på verktøy og varer for håndverkere og som får lite eller ingen polering og kos i belønning. Livet er urettferdig.
Men varebil eller det engelske begrepet «van» kan også være steintøft! På tidlig 1980-tall virket det som om hele verden var crazy etter vans. Ombygde biler med masse plysj egnet for turer med overnatting.
Ford hadde en helt egen vri tilbake til 1971. Her var det ikke snakk om praktisk håndverkerbil eller ombygd camper.
De gjorde vel bilen omtrent så ubrukelig som mulig – men scoret innertier på maksimal oppmerksomhet.
Vi trekker fram en riktig godbit som var gjemt og glemt i mange år, men som er en skikkelig storsjarmør:
1971 Ford Transit!

Er en gammal Transitt noe å heve øyenbryna for, da?
Tja… de feite hjulbuene gir et lite hint om at dette er noe spesielt.

Feite racinghjul er enda en ledetråd.

Sportsratt og bøttestol hører vel ikke hjemme her?

Varerommet sluker ikke mange Europaller. Her slukes det bensin i stedet i en Ford 302 V8!
Dette er nemlig ikke hvilken som helst varebil – dette er selveste 1971 Ford Transit Supervan!
Denne spesielle bilen dukket opp til påsken 1971 på et treff på racingbanen Brands Hatch i Storbrittania.
Konseptet var enkelt: Putt en feit motor i en treig van, og skap en kanonkule!
Chassiset ble sagt å komme fra den legenden Ford GT40, men det stemmer ikke. Understellet kom fra en Cooper Monaco som var en ren banebil.
Bilen ble bygget av Terry Drury Racing for Ford.
Deretter forsvant varebilen i mange år, men er blitt restaurert over en lengre periode og er nå klar for å vises fram igjen.
Timingen kunne ikke vært mer perfekt, da Ford Transit feirer 60 års jubileum i 2025!

Transiten eies av Andy Browne som kjøpte bilen rett etter at Ford var ferdig med å bruke den til promotion i 1973. Prisen var da 500 britiske pund.
For å sette ting i perspektiv: Andy er utdannet ingeniør og jobbet som lærling hos Ford på denne tiden. Lønnen var 5 pund i uka!
Dessverre ble livet litt motstrøms for Andy. Av personlige årsaker måtte han selge bilen.

Deretter var bilen borte i årevis. Men minnet om bilen forsvant aldri for Andy. Han drømte om den hele tiden. Helt til han fikk et tips om hvor de rustne restene befant seg.
Deretter brukte han rundt 20 år på å møysommelig bygge bilen opp igjen.

Andy Browne har vært Ford-mann gjennom hele sin karriere hos den blå ovalen. Og på fritiden har han bevart en av Fords virkelig ikoniske modeller.
Han har bevist at det også er verdt å ta vare på varebiler.






Legg igjen en kommentar