Audi mener alvor når de nå lanserer uttrykket «å jakte på forenkling» (Strive for clarity).

Med lanseringen av Audi Concept C i Milano den 2. september og pressevisning en uke senere under IAA i München, så er det lett å se at mange flinke folk har vært i sving bak designet. Alt ledet av Audis nye desgnsjef, Massimo Frascella.


Helt på bar bakke har de likevel ikke startet. Inspirasjonen til utseende stammer i stor grad fra Auto Union Type C fra 1936 og første utgave av desginklassikeren Audi TT.

 

Filosofien bak dreier seg mye om at både design, teknologi og organisasjon skal forenkles. Igjen er dette enda et skritt mot å ruste seg for fremtidens mobilitet.


Det er veldig gøy å se at felles for de tyske premiummerkene er at alle har lagt seg i selen for å på mange måter designe og vise andre takter nå i år enn på svært lenge. BMW har vist sin nye iX3 på en helt ny plattform kalt Neue Klasse, Mercedes viser nye GLC som skal erstatte EQC i det segmentet, og Audi avduker sin nye Q3 hybrid som dog ikke kommer til Norge. I tillegg kommer altså designstudien Concept C fra Audi som uten for mye spekulasjoner ligger an til å bli den nye TT et sted der fremme. 


Med Concept C så ønsker Audi å ta tilbake den mekaniske kvaliteten som merket er kjent for, ved å bringe tilbake de fysiske betjeningsknappene. For mange av oss er dette også et skritt i riktig retning med tanke på trafikksikkerhet, enklere og tryggere betjening underveis. Ja til mer av det.


Kanskje var det nettopp å bli forbikjørt av teknologiekspertene fra Kina de siste årene de tyske bilprodusentene trengte for å skjerpe apetitten og sette inn støtet for fremtiden. Det er i alle fall veldig gøy å se den enorme omstillingen og utviklingen som har kommet bare i løpet av noen få, korte år nå.

Legg igjen en kommentar

Trender