Bagasjeplass, komfort og praktiske egenskaper overrasker i Audis nye A6 Sportback e-tron. En helg på fjellet med fire voksne avslørte at denne lave karosseriformen fortsatt har mye å tilby — og kanskje varsler et trendskifte.
Førsteinntrykk og den store bagasjeoverraskelsen

Jeg må innrømme at jeg ved første øyekast ble litt skeptisk til hvordan all bagasjen for en helg på hytta med fire voksne skulle få plass i det som så ut som et lite bagasjerom. Kombi-coupé og sterkt skrånende bakluke har etter min erfaring gitt begrenset lasteplass.

Men all skepsis forsvant etter hvert som vi fylte bilen: kjølebag og andre bager, et par femkilos gassbeholdere, store fjellsko, soveposer og småting. Etter stopp på Dokka fikk vi også plass til dagligvarene. Denne bilen sluker mer enn inntrykket tilsier – og fire voksne karer sitter komfortabelt. Det skal sies at vi ikke måtte ta av hattehylla heller, ogtre sixpacker gikk fint ned i frunken. En enkel konklusjon er at bagasjeplassen i praksis overgår tallene på papiret.

Bilmarkedet er i endring. Skal det være SUV eller sedan?
Det er mange år siden sedaner og kombi-coupéer nærmest forsvant fra norske salgshaller. Stasjonsvogner fulgte etter, og vi ble en SUV-nasjon. Eventuelt med en småbil som bil nummer to. Reiser du utenlands, derimot, er sjansen langt større for at det florerer med sedaner og kombier.
Nå kan trenden være i ferd med å snu. Med elektrifiseringen av bilbransjen så har flere merker satset på sedaner eller kombi-coupeer, og flere kommer fremover.
Som denne vi har kjørt i en uke: Audis nye, store A6 Sportback e-tron S-Line pro quattro (puh)

Kvalitetsfølelse og familievennlig GT
Denne bilen bør fint kunne vurderes som familiens nye hovedbil – karosseriformen til tross. «Lave» biler i dag er heller ikke lenger spesielt lave, og man sitter langt høyere enn i tidligere generasjoner. Dessuten synes jeg A6’en ser ut som en mild, familievennlig variant av e-tron GT. Det er både tiltalende og tøft.

Audi tuller heller ikke med premiumfølelsen. I noen omtaler av bilen påpekes det fra journalister at de ikke synes bilen er premium nok og kritiserer bl.a. bruken av såkalt pianolakk på interiørdetaljer.

Jeg mener dette heller dreier seg om smak og behag enn fravær av premium. Ja, det er plast, men finishen er god og uttrykket eksklusivt. Skinnseter begynner i våre miljøtider å bli et fy-ord, og jeg synes stoffsfetene i testbilen bilen kler bilen svært godt. Det samme gjelder dørpaneler og dashbord. Fine kontrastsømmer gir et moderne og solid preg — langt bedre enn billig skinnimitasjon. En av kompisene på fjellturen sa faktisk: «Så deilig at det ikke lenger må være skinnseter i alle biler.»
Setene er for øvrig av den sportslige typen, med god sidestøtte, mange justeringsmuligheter og med sittepute som kan forlenges.

Èn raritet og et baksete som skuffer
Én ting må nevnes som merkelig. Førerdøren kjennes unødvendig langt unna ut når du skal lukke den. Jeg har ikke spesielt korte armer, men måtte lene meg uvanlig langt ut for å få tak i håndtaket. Akkurat dette kjentes litt rart.

Noe som trekker ned er baksetet med for lav sittepute. Det gir manglende lårstøtte for voksne, noe som blir slitsomt på lengre turer.

Infotainment og brukeropplevelse
«Audi Virtual Cockpit» er navnet på Audis infotainmentsystem, og inspirasjonen hentet fra smarttelefoner er tydelig. Heldigvis har Audi beholdt en del fysiske knapper i tillegg, og det liker jeg. Når alt blir skjermbasert, blir gjerne de enkleste oppgaver unødvendig kompliserte. Hastighetsvarsleren kan f.eks slås av med ett eneste knappetrykk på rattet — en genistrek i seg selv.

Cruisekontrollen styres med en klassisk hendel på venstre side av rattet og volumknappen til stereoen kan trykkes av eller på. Enkelt, intuitivt og pålitelig. Audi beviser her at ikke alt må være skjermbasert. Dette til tross så har de faktisk puttet inn en egen skjerm foran forsetepassasjeren. Den er kun aktiv når noen sitter i setet og lar passasjeren justere bl.a. kart og musikk. Om den blir en suksess, gjenstår å se.
Girvelgeren er også en fysisk knapp, start/stopp-knappen likeså. Som i så mange andre biler om dagen så fungerer Apple CarPlay helt sømløst. I Audi er i tillegg oppstarten av systemet fra gang til gang svært rask. Dette og øvrige skjermbaserte systemer i bilen føles intuitivt og lett. Det som derimot er totalt ubrukelig, er den talestyrte Audi-assistenten. Den låter som en førhistorisk utgave av NRKs berømte «oversetterstemme», og klarer knapt å gi relevante svar. Her er det stort potensial for en versjon 2.0.
Lydopplevelse i særklasse
Lydsystemet i testbilen fortjener ekstra ros: Et glimrende tunet Bang & Olufsen-anlegg som låter fantastisk bra! Dette gjør all musikk i enhver sjanger til en fryd å spille, og selv på høyt volum er det klart og uten forvrengning. Som en svært musikkinteressert mann var dette et stort pluss for meg.
Kjøreegenskaper og opplevelse på tur
Jeg har som sagt kjørt bilen i en hel uke med flest korte og lokale turer, men også fjellturen til Valdres. Den kjører akkurat slik du forventer av en Audi: silkemykt, med god respons når du trenger det. Den spiser svinger godt på såvel tørre som våte høstveier, også med vinterskoene på. Dessuten liker den å bli utfordret på svingete vei. Tight og fin med skarp styrerespons og det er lite som tilsier at jeg ratter rundt med 4,93 meter bil på godt over to tonn. De 428 hestekreftene reagerer lynraskt, og gjør at 0–100 km/t går unna på pene 4,7 sekunder (4,5 om du bruker launch mode). Toppfarten er 210 km/t — naturligvis uprøvd her til lands. A6 er leken når du vil, og kultivert når den skal. A6 sportback er ingen sportsbil per se, men kan fint være ditt sportslige familiealternativ.
Bilen er for øvrig akkurat som en Audi skal være; komfortabel og svært stillegående. Batteriforbruket opplevdes som moderat. Vi startet ikke fulladet på vei til fjells, men slapp likevel å lade før over halvveis på hjemturen – dette til tross for en ekstra tur ned til bygda og opp igjen til hytta på 950 moh. Det vi brukte opp i motbakker, fikk vi tilbake i energigjenvinning på vei ned igjen.
Vi fikk også testet bilen på smått snødekte fjellveier, som med Audis quattro-system heller ikke er noe problem. Fremkommeligheten er god, også på godt norsk tidlig vinterføre.
Rekkevidde, lading og teknisk info
Audi A6 Sportback e-tron kommer med et stort batteri på 100 kWh (brutto) og en WLTP-rekkevidde på opptil 630 km avhengig av utstyr og hjuldimensjon.
Bilen er utstyrt med to ladeluker (én på hver side) som gjør hverdagslading enklere, spesielt i trange garasjer.
• Motoreffekt: 428 hk
• Dreiemoment: 830 Nm
• 0–100 km/t: 4,7 sek (4,5 med launch mode)
• Toppfart: 210 km/t
• Batteri: 100 kWh brutto
• WLTP-rekkevidde: opptil 630 km
• Lading DC: opptil 270 kW (10–80 % på ca. 25 min)
• Lading AC: 11 kW (22 kW tilvalg)
• Lengde: ca. 4,93 m
• Bagasjerom: 471 liter + frunk

Pris og konklusjon
Startprisen på Audi A6 Sportback e-tron er 789 900,- og for den prisen får du rikelig med standardutstyr, blant annet
• Adaptiv cruisekontroll (ACC)
• Omgivelseskamera med parkeringshjelp
• Adaptiv luftfjæring
• Soft-close på dørene
• Hengerfeste
• Varmepumpe
Testmodellen med ekstrautstyr inkludert S-Line, lander på snaut 930 000,-.
Audi A6 Sportback e-tron kombinerer premiumfølelse, design, komfort og ytelse på en måte som gjør den til et fullverdig alternativ til både SUV og stasjonsvogn. Bagasjeplassen imponerer mer i praksis enn på papiret, kjøreegenskapene er førsteklasses og kvaliteten er typisk Audi.
Dersom du ønsker en bil som både er praktisk, elegant, moderne og morsom å kjøre – uten at det må være en SUV – er dette et svært sterkt alternativ, selv om jeg tror de fleste nordmenn vil velge Avant-utgaven av gammel vane i stedet.





Legg igjen en kommentar